
FärjaTa elbilen på ? Inga problem!
Färja Färjor med elbil på kan vara ett bra sätt att resa längre sträckor och samtidigt värna om miljön. Det är dock viktigt att planera din bokning och dina förberedelser noggrant för att säkerställa en säker och smidig överfart. Färja Det är till och med möjligt att ladda din elbil på . Färja I den här guiden ger vi dig tips om hur du bäst förbereder dig för att färja din elbil på .
Inhaltsverzeichnis
Bokning och förberedelser
Färja Innan du ger dig iväg på din resa bör du se till att du tar med dig din elbil. För närvarande finns det bara några få undantag (Havila Kystruten och Höegh Autoliners). Alla andra rederier som vi känner till tar gärna emot dig och din elbil! Laddningsmöjligheter ombord, laddning före avresa.
Ombord på Färja
När du väl är ombord ska du parkera din elbil på ett säkert sätt. TT-Line FärjaPå nya färjor som nya Peter Pan och nya Nils Holgersson från finns det redan laddningsmöjligheter ombord.
Även på de nya Englandsfärjorna från Irish Ferries eller Stena Line Färja Kiel Scandinavica från till Göteborg är det också möjligt att ladda ombord. Även andra rederier kommer snart att erbjuda lastningsalternativet. Laddstationerna på korsningen bör dock bokas i förväg.
Färja När du har bokat laddningsanläggningen kommer personalen på att hänvisa dig till din parkeringsplats. Där kan du ansluta ditt fordon till laddningsstationen och starta laddningen.
TT-Line Färja Nya Nils Holgersson anländer till Rostocks hamn från Trelleborg
Beroende till överfartens längd bör det räcka för att ladda din elbil när du kommer fram till din destinationshamn.
Färjor med laddningsmöjligheter ombord
Rederi & rutter | Färjor | Laddningsstationer & kostnader | Till bokningen |
---|---|---|---|
TT-Line | Nils Holgersson |
32 stationer Typ 2 & CCS med 11-40kW €33 per fordon |
TT-Line Bok |
Fjord Line | Fjord FSTR |
16 laddstationer Typ 2 med 22kW €13 per fordon |
Fjord Line bok |
Irish Ferries |
MV Ulysses MV Oscar Wilde |
3-6 laddstationer Typ 2 med 3,7-7kW €15 per fordon (Cherbourg-Dublin) €0 per fordon (Holyhead-Dublin) |
Irish Ferries Bok |
Stena Line Kiel-Göteborg |
Stena Scandinavica |
6 laddstationer vid 3 laddstationer Typ 2 med 22kW vardera €25 per fordon |
Stena Line boka |
Bornholmslinjen Ystad-Rönne |
Snabbfärjor |
2 laddpunkter vid 2 laddstationer Typ 2, ström ej känd DKK 99 (ca €13,25) |
Efter övergången
När du har anlänt till din destinationshamn har du tillgång till din elbil, precis som alla andra resenärer. Om du har använt laddningsmöjligheten ombord ska du koppla bort strömförsörjningen och förvara alla laddningskablar i fordonet. För din fortsatta resa bör du i förväg ta reda på hur laddningsinfrastrukturen ser ut på din destination.
Stena Line Färja Stena Germanica.
Vanliga frågor om färjeturen med elbilen
Färjor Är elbilar tillåtna på ?
Vi kan svara på det med ett tydligt ”JA”. Alla färjeförbindelser som vi känner till kan användas med din elbil precis som med en vanlig förbränningsbil. Det spelar ingen roll om ditt elfordon är en renodlad elbil (BEV) eller en laddhybrid (PHEV).
Kan jag boka en färjeöverfart med min elbil?
Ja, det är möjligt utan problem. Boka överfarten med din elbil som du är van vid.
Färja Hur bokar jag en tid för min elbil?
Bokningar med laddningsmöjligheter för elbilar är för närvarande endast möjliga direkt via rederierna:
- Färja TT-Line Boka Rostock-Trelleborg med
- Färja TT-Line Boka Swinoujscie-Trelleborg med
- Färja Travemünde TT-Line -Book Trelleborg med
- Färja Fjord Line Boka Hirtshals-Kristiansand med
- Färja Irish Ferries Boka Holyhead-Dublin med
- Färja Irish Ferries Boka Cherbourg-Dublin med
- Färja Kiel Stena Line -boka Göteborg med
För alla andra bokningar, inklusive de med en elbil men utan laddningsmöjligheter, kan du helt enkelt använda följande resesökning med bokningsformulär:
Kan jag ladda min elbil under överfarten?
FärjorJa, det finns redan laddningsmöjligheter ombord. Längre upp i artikeln hittar du en lista över de få rederier som redan tillåter laddning ombord. I många hamnar kan du också använda väntetiden före ombordstigning för att ladda din elbil i hamnen.
FärjaHur mycket kostar laddningsprocessen på?
Färja Kostnaden för att ladda din elbil på varierar kraftigt. Irish Ferries TT-Line Färjor Från gratiserbjudandet på sträckan Holyhead-Dublin från till 35 € på den nya , är spannet ganska brett. Resans längd på respektive sträcka och stationernas laddningskapacitet måste dock också tas med i beräkningen. Färja I följande tabell hittar du en översikt över kostnaderna för elbilsladdning på :
Rederi | rutt | Restid | Laddningsström | möjlig belastning per resa | Kostnad per avgift |
Kostnad per kWh |
---|---|---|---|---|---|---|
TT-Line | Travemünde-Trelleborg | 8 timmar | 20kW | 160kW | 33,00 € | 0,21 € |
TT-Line | Rostock-Trelleborg | 6 timmar | 20kW | 120kW | 33,00 € | 0,28 € |
TT-Line | Świnoujście-Trelleborg | 6 timmar | 20kW | 120kW | 33,00 € | 0,28 € |
Fjord Line | Hirtshals-Kristiansand | 2,5 timmar | 22kW | 55kW | 13,00 € | 0,24 € |
Irish Ferries | Holyhead-Dublin | 3 timmar | 7kW | 21kW | 0,00 € | 0,00 € |
Irish Ferries | Cherbourg-Dublin | 19 timmar | 3.7kW | 70.3kW | 15,00 € | 0,21 € |
Stena Line | Kiel-Göteborg | 14 timmar 30 minuter | 22kW | 319kW | 25,00 € | 0,08 € |
Den möjliga laddningen beräknas utifrån restiden och den maximalt möjliga laddningsströmmen, men kan naturligtvis variera något. Kostnaden per kWh beräknas genom att dividera kostnaden för den bokade laddningsprocessen med den möjliga avgiften per passage. Avvikelser är också möjliga här.
FärjorAktuella diskussioner om elbilsförbud på Havila ” ”
För det första är detta ett utmärkt undantag. Färja Med alla större rederier kan du utan problem ta med dig din elbil på resan och i vissa fall till och med ladda den under överfarten. Det norska rederiet Havila Kystruten är ett undantag. Rederiet förbjuder för närvarande transport av elfordon. Havila är dock egentligen inget färjerederi, utan tjänar den norska posten mer som ett kryssningsbolag. Det finns bara plats för 9 bilar på Havila-fartygen och de kan bara ta bilar på sträckan Bergen-Kirkenes och tillbaka.
En andra, så kallad ”bilfärja” från Höegh Autoliners rapporterades också transportera endast nya fordon. Detta är korrekt i den mån det är ett rent lastfartyg för biltransporter, så kallade car carrier. Färja Färja Här kan man inte heller tala om en normal och detta påverkar inte din resa med elbilen och den på något sätt.
Färja Boka med elbil
Färja Boka din elbil online som vanligt och utan begränsningar med hjälp av följande bokningsformulär.
Om du vill använda dig av möjligheten att ladda din elbil ombord är detta endast möjligt med de rederier som listas ovan och endast om du bokar direkt med respektive rederi. Om det inte finns någon möjlighet att ladda din elbil på din färjeförbindelse kan du göra det i många hamnar före avgång eller till ankomst. I våra hamnbeskrivningar hittar du vanligtvis relevanta adresser till laddningsanläggningar i närheten.
Slutsats
Färja Sammanfattningsvis är det inget problem att ta med sig en elbil på en resa och det är ett utmärkt sätt att resa längre sträckor samtidigt som man skonar miljön. Det är dock viktigt att planera din bokning och dina förberedelser noggrant för att säkerställa en säker och smidig överfart. Färja Genom att informera dig om bokningsvillkoren, laddningsinfrastrukturen ombord och laddningsinfrastrukturen på din destination kan du se till att du får en lyckad resa med din elbil.
Vad tycker du om den här frågan?
FärjaFärdas du med din elbil i år?
Färja Vilken erfarenhet har du hittills haft med en elbil på ?
Skriv dina erfarenheter, åsikter och planer till oss i kommentarerna.
Uppdatering: 23/05/2024 – Laddningsgräns för batterier till elbilar på grekiska vägar Färjor
FärjorSom ADAC rapporterar får elbilar och plug-in-hybrider sedan den 16 april 2024 inte längre köra på grekiska vägar med fulladdade batterier . Av säkerhetsskäl får batterierna endast laddas till maximalt 40 procent. Denna bestämmelse kontrolleras vid ombordstigning, eftersom de stora grekiska rederierna Anek Lines, Minoan Lines och Superfast Ferries på deras hemsidor.
Laddningsinfrastruktur i Grekland
Laddningsnätverket i Grekland är fortfarande underutvecklat, vilket är en utmaning för resenärer från Tyskland. Det finns cirka 2.000 offentliga laddstationer, främst i södra delen av landet längs de viktigaste transportvägarna och i större städer som Aten. Nätverket är mycket tunnare på de grekiska öarna. Adresser och information om laddningsstationerna i de enskilda hamnarna finns i respektive hamns information på faerjor.net.
Säkerhet och brandrisk
ADAC understryker också att elbilar inte utgör någon ökad brandrisk jämfört med fordon med förbränningsmotor. Brandscenarierna skiljer sig dock åt och många fartygsbesättningar är ännu inte tillräckligt förberedda på att hantera brinnande elbilar.
Regler för alternativa bränslen
För fordon som drivs med gasol (LPG) eller naturgas (CNG) får tanken endast fyllas till maximalt 50 procent.