TT-Line Färja Attica Group chartrar AKKA för Superfast Ferries
Färja Nytt för rutten Italien-Grekland
Attica-koncernen har förvärvat Färja AKKA TT-Line av det tyska rederiet för att fungera som ersättningsfartyg under planerade varvsuppehåll för Superfast Ferries för att fungera som ersättningsfartyg. Från den 10 februari 2025 kommer AKKA att sättas in varje vecka på linjerna Patras-Igoumenitsa-Ancona-Patras och Patras-Igoumenitsa-Venedig-Patras.
Längre överfarter till Italien
Superfast Ferries Enligt behöver AKKA 27 timmar och 30 minuter på sträckan till Ancona och 26 timmar på återresan. Förbindelsen till Venedig tar 34 timmar och returresan 33 timmar. Superfast Ferries Fartyget förväntas vara listat i tidtabellen fram till slutet av april.
Mer utrymme för passagerare och gods
Filmen, som hade premiär i Tyskland 2001 som NILS HOLGERSSONAKKA byggdes i Tyskland 2001 och erbjuder betydligt mer kapacitet än den tidigare insatta AF CLAUDIA. Med 227 hytter kan den ta emot upp till 744 passagerare – en stor fördel jämfört med AF CLAUDIA som bara har 76 hytter. Lastkapaciteten har också ökats på till 2.600 lastmeter.
Komfort ombord
AKKA är 190,75 meter långt, 29,5 meter brett och når en maxhastighet på 21,5 knop. Förutom en restaurang, en butik och olika cateringmöjligheter finns här också en bastu och ett fitnessrum.
Driftsättning planerad till 12 månader
Charterkontraktet för AKKA löper på 12 månader. Den 28 januari 2025 var fartyget redan på väg genom Kielkanalen mot Medelhavet. Detta verkar bekräfta Atticagruppens övertagande.