
Tallink Silja Line säljer Star I och tar tillbaka Superfast IX
Ändring på sträckan Paldiski-Kapellskär
Rederiet Tallink Silja Line har tecknat en avsiktsförklaring om att sälja passagerarfärjan Star I till irländska Continental Group plc. Star I trafikerade tidigare rutten mellan Paldiski i Estland och Kapellskär i Sverige. Till följd av försäljningen kommer den att ersättas av Färja Superfast IX.
Flexibilitet som nyckeln till framgång
Paavo Nõgene, VD för AS Tallink Grupp, understryker vikten av flexibilitet.
”Vi har försäkrat våra investerare och kunder om att vi kommer att vara flexibla och svara på marknadens efterfrågan. Star I är ett utmärkt fartyg som har tjänat oss väl. Det har funnits ett upprepat intresse för ett övertagande. Gynnsamma omständigheter skapade rätt tidpunkt för försäljningen och gav oss samtidigt möjlighet att fortsätta passagerartrafiken med ett likvärdigt fartyg – Superfast IX, som förra året återvände från ett långtidscharterkontrakt i Kanada.”
Sömlös övergång för passagerare och gods
Superfast IX kommer att sättas in på färjelinjen Paldiski-Kapellskär från och med den 12 april 2025. Tidtabell, service ombord och biljettpriser kommer att förbli oförändrade. Nõgene försäkrar.
”Vi kommer att göra allt som krävs under de kommande veckorna för att säkerställa en smidig övergång till det nya fartyget. Ändringar har redan gjorts i biljettförsäljnings- och bokningssystemen. Superfast IX är ett modernt och bekvämt fartyg. Detaljhandels- och cateringtjänsterna ombord på Star I kommer att överföras till Superfast IX. Fartyget erbjuder också rymligare hytter och mer utrymme för godstransporter.”
Star I blir James Joyce på sträckan Dublin-Holyhead
Till följd av försäljningen till Irish Continental Group plc har Star I bytt namn till James Joyce och kommer i framtiden att användas Irish Ferries på färjelinjen mellan Dublin och Holyhead. Denna rutt förbinder Irland med Storbritannien och är en av de viktigaste färjeförbindelserna i regionen. Med den nya Färja utökar Irish Ferries sin kapacitet och erbjuder passagerarna ännu mer komfort på denna populära rutt.
Bakgrund till Superfast IX
Superfast IX byggdes 2002 i Tyskland och KielTyskland och förvärvades av Tallink Silja Line 2006. Hon sattes ursprungligen in på rutterna Rostock-Paldiski-Hanko och senare Helsingfors-Rostock. Under de senaste åren har hon använts i Kanada som en del av ett charterkontrakt.
Med detta fartygsbyte optimerar Tallink Silja Line sin verksamhet och ser till att passagerare och fraktkunder kan fortsätta att njuta av pålitliga och bekväma färjeförbindelser mellan Estland och Sverige.