
Balearia kommer att trafikera elektriska höghastighetsfärjor mellan Tarifa och Tanger Ville från 2027
Första utsläppsfria färjeförbindelsen mellan Spanien och Marocko
Baleària kommer att driva den första miljövänliga färjekorridoren mellan Spanien och Marocko på färjerutten Tarifa – Tanger Ville från 2027. Två helt eldrivna höghastighetsfärjor kommer att användas, som kommer att byggas på varvet Astilleros Armon i Gijón.
Balearia Tekniska data för den nya Färjor
- Längd: 87 meter
- Maxhastighet: 26 knop
- Kapacitet: 800 passagerare och 225 fordon
- Batteriladdning: Fullt uppladdningsbart under en timmes vistelse i hamnen
- Extra säkerhet: fyra dieselgeneratorer med 11.200 kW för nödsituationer
Innovativ laddningsteknik med robotarmar
De nya fartygen kommer att utrustas med toppmodern laddningsinfrastruktur. Färjor Autonoma robotarmar kommer att installeras i båda hamnarna, vilka kommer att ladda fartygens batterier via Onshore Power System. Denna teknik möjliggör en effektiv och snabb energiförsörjning utan utsläpp.
Optimerad design för sträckan
De nya fartygen är baserade på LNG-snabbfärjorna ELEANOR ROOSEVELT och MARGARITA SALAS, som också drivs av Baleària. De har dock specialanpassats till förhållandena i hamnarna i Tarifa och Tanger Ville för att säkerställa ännu bättre manövrerbarhet.
Med de nya utsläppsfria snabbfärjorna sänder Baleària en stark signal till förmån för hållbara färjetransporter och miljövänlig mobilitet mellan Europa och Nordafrika.